Piszemy o krajach regionu Morza Bałtyckiego

Niegospodarność w Polskiej Żegludze Bałtyckiej?

Prywatyzacja Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (Polferries) rozważana była niemal od dwóch dekad. W czerwcu tego roku wiceminister skarbu państwa Rafał Baniak ogłosił przerwanie negocjacji ws. sprzedaży akcji spółki. Nową ścieżką rozwoju dla PŻB ma być utworzenie wraz z Polską Żeglugą Morską Polskiej Grupy Promowej, która ma rozpocząć działanie w październiku. Także ten plan rozwoju spółki budzi wątpliwości związków zawodowych i zachodniopomorskich polityków.

Prywatyzacji spółki sprzeciwiał się Międzyzakładowy Związek Zawodowy Pracowników PŻB, który wspierany jest przez zachodniopomorskich polityków wszystkich ugrupowań. Na początku czerwca wiceminister Baniak ogłosił przerwanie negocjacji ws. sprzedaży, które prowadzono z trzema potencjalnymi inwestorami: DFDS A/S z siedzibą w Kopenhadze, Fahrdienste TT-Line GmbH and Co.KG z siedzibą w Lubece i Finnlines Oyj z siedzibą w Helsinkach. Była to szósta nieudana próba prywatyzacji spółki.

Poseł Prawa i Sprawiedliwości Czesław Hoc. Zdj. JB

Poseł Prawa i Sprawiedliwości Czesław Hoc. Zdj. JB.

Wraz z odrzuceniem kolejnej próby prywatyzacji PŻB zapowiedziano utworzenie Polskiej Grupy Promowej, w skład której wejdzie również Polska Żegluga Morska. Firmy będą działać autonomicznie, ale wspólnie prowadzić będą m.in. politykę cenową, inwestycyjną i remontową. We wtorek, na prośbę NSZZ „Solidarność” przy PŻB, poseł Prawa i Sprawiedliwości Czesław Hoc poinformował Radio Kołobrzeg o złożeniu zawiadomienia do Najwyżej Izby Kontroli ws. niegospodarności w PŻB. Według posła Hoca zarząd spółki może działać na jej szkodę, by obniżyć jej wartość, co mogłoby skutkować nawet jej wchłonięciem przez PŻM. Poseł Hoc wskazał na dekapitalizację i deprecjację kołobrzeskiego armatora poprzez niegospodarność, m.in. przez przekroczenie funduszu remontowego promu Mazovia o 30 mln zł, politykę zatrudniania firm doradczych i politykę kadrową.

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z posłem Czesławem Hocem. Rozmawia Jarosław Banaś z Radia Kołobrzeg.

Nagranie udostępnione dzięki współpracy z Radiem Kołobrzeg.

 

Polska Żegluga Bałtycka

Polska Żegluga Bałtycka S.A. z siedzibą w Kołobrzegu od 2001 roku jest jednoosobową spółką skarbu państwa. PŻB istnieje od 1976 roku. Spółka pod nazwą Polferries obsługuje połączenia promowe między Polską a Szwecją i Danią oraz prowadzi biura podróży.

W 2014 roku spółka osiągnęła wynik 6,6 mln zł netto. W kwietniu br. wiceminister Rafał Baniak informował komisję skarbu państwa, że „Rynek, na którym Polska Żegluga Bałtycka prowadzi działalność, posiada znaczny potencjał rozwojowy dla operatorów promowych. Region Bałtyku, zwłaszcza jego południowo-wschodnia część jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się obszarów Europy, gdzie notuje się ciągły wzrost przewozów, a znane są przewidywania eksperckie dalszego rozwoju przewozów morskich”.

 

Nie otrzymaliśmy odpowiedzi ze strony władz Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A. na pytania o stawiane zarzuty. Po otrzymaniu komentarza informacja zostanie zaktualizowana o stanowisko władz spółki.

Polub nas na Facebooku!