Piszemy o krajach regionu Morza Bałtyckiego

Edukacja dziennikarska w Norwegii

Kształcenie dziennikarskie w Norwegii opiera się na praktyce, projektach, stażach i pracy w profesjonalnych redakcjach. Studenci szybko przekładają zdobytą wiedzę teoretyczną w samodzielnie realizowane projekty – programy telewizyjne i radiowe oraz artykuły prasowe.

Aula w Kolegium Nauk Stosowanych w Oslo i Akershus (Høgskolen i Oslo og Akershus). Zdj. Lidia Pokrzycka

Aula w Kolegium Nauk Stosowanych w Oslo i Akershus (Høgskolen i Oslo og Akershus). Zdj. Lidia Pokrzycka

Kilka dni temu wróciłam z Wizyty Studyjnej (Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego będącego częścią funduszy norweskich) w norweskim Kolegium Nauk Stosowanych w Oslo i Akershus (Høgskolen i Oslo og Akershus). W trakcie pobytu miałam możliwość spotkania z medioznawcami, dziennikarzami pracującymi w uczelni goszczącej, a także poprowadzenia zajęć ze studentami dziennikarstwa. Podczas wykładów konwersatoryjnych mogłam się przekonać o wysokiej jakości norweskiego szkolnictwa wyższego. Studenci bez kompleksów uczestniczyli w dyskusjach, są otwarci na nowe wyzwania. To zasługa nowoczesnego systemu edukacji dziennikarskiej w Norwegii, opartej na praktyce, projektach, stażach i pracy w profesjonalnych redakcjach.

Przeczytaj także:  Metody kształcenia medialnego na Islandii
Kolegium Nauk Stosowanych w Oslo i Akershus (Høgskolen i Oslo og Akershus). Zdj. Lidia Pokrzycka

Kolegium Nauk Stosowanych w Oslo i Akershus (Høgskolen i Oslo og Akershus). Zdj. Lidia Pokrzycka

Kształcenie dziennikarskie w Norwegii opiera się na praktyce z elementami teorii. Wszelkiego typu zagadnienia teoretyczne są płynnie przekładane na praktykę, na przykład dzięki samodzielnie realizowanym przez studentów programom telewizyjnym, radiowym, czy artykułom prasowym. Kiedy wykładowca przybliża zagadnienia związane na przykład z ekonomią, tydzień później studenci przygotowują materiał o sytuacji gospodarczej kraju. Gdy omawiane są tematy związane z kulturą – młodzi ludzie tworzą związane z tym audycje. Duży nacisk kładzie się na praktykę i kilkumiesięczne staże zawodowe. Dodatkowo, w trakcie ostatniego semestru studiów licencjackich w niektórych uczelniach obowiązuje samodzielny, kilkutygodniowy wyjazd zagraniczny (często poza Europę), z którego powinno się napisać szczegółowe sprawozdania, relacje, czy reportaże.

Przeczytaj także:  Edukacja medialna na Łotwie. Ventspils University College

Studia drugiego stopnia kończy praca magisterska, która może być teoretyczna lub w całości praktyczna – w zależności od wyboru studenta. Jak mówili mi słuchacze drugiego roku, większość z nich wybiera praktyczne prace dyplomowe. Przeprowadzają wywiady, badania terenowe, montują autorskie programy radiowe i telewizyjne, a po skończonych studiach z łatwością znajdują pracę w zawodzie. Tym bardziej, że pierwsze szlify dziennikarskie zdobywają w profesjonalnych redakcjach, które mieszczą się na terenie uniwersyteckiego kampusu.

Większość studentów studiów magisterskich ma za sobą staże zagraniczne, pracę w mediach oraz roczną bądź nawet kilkuletnią przerwę pomiędzy studiami pierwszego i drugiego stopnia. Czas pomiędzy nauką wykorzystują na podróże i pracę w mediach (również zagranicznych). Zdobywają, niezbędną w zawodzie dziennikarza, pewność siebie, umiejętność radzenia sobie w stresowych sytuacjach i przede wszystkim cenne doświadczenia zawodowe.

W trakcie prowadzenia zajęć ze studentami dziennikarstwa na Kolegium Nauk Stosowanych w Oslo i Akershus zobaczyłam, że praktyczny system edukacji dziennikarskiej zdaje egzamin. Młodzi ludzie dokładnie wiedzą czego chcą, są samodzielni, chętnie dzielą się doświadczeniami z pracy w redakcjach, czy dłuższych staży. Są zmotywowani do dalszego rozwoju, a wykładowcy tylko dyskretnie w tym pomagają. Nauka przebiega w systemie całkowicie bezstresowym. Często dyskusje z zajęć przenoszone są do uczelnianych kawiarni, nie ma dystansu pomiędzy nauczycielem a studentem. Tym bardziej, że grupy studenckie są małe. Ja miałam okazję poprowadzić zajęcia z rocznikiem dziesięcioosobowym, bardzo zgranym i komunikatywnym.

Polub nas na Facebooku!