Nowa koncepcja tunelu łączącego Tallinn i Helsinki

|

Peter Vesterbacka, były dyrektor rozwoju biznesowego w firmie Rovio, znanej z produkcji gry Angry Birds, przedstawił swoją koncepcję podmorskiego tunelu, który miałby połączyć Tallinn i Helsinki. Według Vesterbacka tunel mógłby powstać do końca 2024 roku.

Peter Vesterbacka przedstawił swoją wizję tunelu łączącego stolice Estonii i Finlandii na początku stycznia w Helsinkach i w ubiegłym tygodniu w Tallinnie. Projekt fińskiego programisty zakłada budowę tunelu w relatywnie krótkim czasie – do 24 grudnia 2024 roku, co jak powiedział „byłoby miłym prezentem świątecznym”.

Według Vesterbacka budowa tunelu nie stanowi wyzwania ani technologicznego, ani finansowego. Także według geologów komentujących wcześniejsze koncepcje rządów i samorządów zainteresowanych połączeniem, granitowe dno pod Zatoką Fińską sprzyja planom budowy podmorskiego połączenia. Według Vesterbacka koszty budowy tunelu, które wyniosłyby 15 miliardów euro, można pozyskać w 70% od chińskich inwestorów oraz pozostałą część z funduszy emerytalnych i od innych inwestorów. Inwestycja miałaby zwrócić się inwestorom w ciągu 37 lat.

Połączenie zaproponowane przez Vesterbacka miałoby cztery stacje: pierwszą w Tallinnie, kolejne 15 km od Helsinek i przy Uniwersytecie Aalto oraz ostatnią na lotnisku Vantaa. Podróż z Tallinna na helsińskie lotnisko, dzięki prędkości 350-400 km/h, trwałaby 20-25 minut.

Według Vesterbacka, inaczej niż w przypadku ocen Komisji Europejskiej, opłacalność ekonomiczna projektu w żaden sposób nie zależy od realizacji kolei Rail Baltica, a otwarcie obu inwestycji pozwoliłoby co prawda podróżować pociągami z Finlandii do Europy, ale to ostatnie będzie zbyt wolne, by być atrakcyjne dla Finów.

Debata o połączeniu Helsinek i Tallinna toczy się od co najmniej kilkunastu lat i przedstawiono już kilka koncepcji łączących oba miasta (m.in. zakładającą budowę nowego miasta lub dzielnicy na sztucznej wyspie pośrodku Zatoki Fińskiej – Tallsinek lub Hellinna). W lutym ma zostać opublikowana wstępna analiza wykonalności tunelu planowanego przez instytucje państwowe, który zakłada rozpoczęcie budowy po 2030 roku.

Przeczytaj także:  Tunel kolejowy łączący Helsinki i Tallinn może kosztować 13 mld euro

Redaktor naczelny Przeglądu Bałtyckiego. Absolwent Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się Estonią, regionem Morza Bałtyckiego oraz Europą Środkową i Wschodnią. Prowadzi również portal estoński Eesti.pl.


NEWSLETTER

Zapisz się na newsletter i otrzymaj bezpłatną 30-dniową prenumeratę Przeglądu Bałtyckiego!