Bałtyckie wątki w programie 41. Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego

|

Świeża identyfikacja wizualna, nowe pomysły, nowy zespół i jeszcze więcej emocji – tak zapowiada się kolejna edycja Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego, który odbędzie się 10–19 października 2025. Wśród prezentowanych filmów znajdą się również obrazy wyprodukowane w krajach bałtyckich, m.in. nagrodzony Oscarem dla najlepszego pełnometrażowego filmu animowanego Flow Gintsa Zilbalodisa.

W dniach 10–19 października 2025 stolica Polski znów stanie się centrum światowego kina – 41. edycja WIFF to początek kolejnego dziesięciolecia i otwarcie nowego rozdziału w historii jednego z najbardziej cenionych festiwali filmowych Europy. Zmiany widać już na pierwszy rzut oka – nowa identyfikacja wizualna zwiastuje przebudowę festiwalu na wszystkich poziomach: strukturalnym, organizacyjnym oraz programowym. Za jego realizację odpowiada zespół: Joanna Szymańska-Szcześniak – dyrektor generalna, Bartłomiej Pulcyn – dyrektor programowy oraz Eliza Subotowicz – szefowa wydarzeń branżowych.

W tym roku festiwal jeszcze szerzej rozlewa się na Warszawę – odbędzie się w ośmiu lokalizacjach: Kinotece, Atlanticu, Lunie, Kinomuzeum w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Iluzjonie oraz na 46. piętrze Varso Tower, w Sali Ziemia Obiecana w siedzibie FINA i w sali Pod Pelikanem przy Krakowskim Przedmieściu 62, wzbogacony o liczne wydarzenia towarzyszące i spotkania z wybitnymi twórcami oraz ludźmi kultury z całego świata. W programie tegorocznego Festiwalu nie zabraknie Międzynarodowych Konkursów, Wolnego Ducha i pokazów specjalnych. Pokazanych zostanie 112 filmów pełnometrażowych i 56 krótkometrażowych. Ponad 80 z nich to premiery światowe, międzynarodowe, europejskie i regionalne.

Laureaci 41. WIFF zostaną ogłoszeni podczas gali wręczenia nagród w sobotę, 18 października o godz. 20:30 w siedzibie MSN.

Redakcja Przeglądu Bałtyckiego zwraca uwagę na kilka festiwalowych filmów, które powstały w krajach bałtyckich lub przy udziale twórców i producentów z Litwy, Łotwy i Estonii.

W Konkursie 1-2 dla pierwszych i drugich pełnometrażowych filmów fabularnych w dorobku ich reżyserów weźmie udział 15 obrazów, wśród nich:

Solomama

Norwegia / Łotwa / Litwa / Dania / Finlandia, reż. Janicke Askevold

Edith jest ciekawską dziennikarką oraz samotną matką. Samotne rodzicielstwo okazuje się skomplikowane. Postanawia ustalić tożsamość mężczyzny, który oddał nasienie, dzięki któremu zaszła w ciążę. Komediodramat nagrodzony na festiwalu w Locarno 2025.

Śniadanie dla głodujących

Litwa, reż. Karolis Kaupinis

Na początku lat 90. litewska gwiazda telewizyjna Daiva traci pracę, gdy studia telewizyjne zostają przejęte przez rosyjskich żołnierzy. Wraz z kilkoma kolegami ogłasza strajk głodowy, aby odzyskać stację telewizyjną.

W Konkursie Filmów Dokumentalnych również bierze udział 15 produkcji. Znalazły się wśród nich:

W blasku czerwieni

Litwa, reż. Joris Skudra

Legendarny litewski fotograf Romualdas Požerskis nie może przestać robić zdjęć – nawet na własnej wystawie. Obecnie siedemdziesięciolatek przeżył już wszystko: upadek reżimu komunistycznego i utratę miłości swojego życia. Człowiek tak przyzwyczajony do patrzenia na innych w końcu spogląda na siebie.

Wojna o sztukę

Ukraina / Polska / Estonia / Litwa, reż. Andrzej Miękus

Grupa odważnych wolontariuszy ryzykuje życie, by zachować tożsamość kulturową Ukrainy. Wojna o sztukę to opowieść o odporności w obliczu zniszczenia, gdzie walka o ocalenie sztuki jest bitwą o ocalenie narodu.

Do Konkursu Filmów Krótkometrażowych, przeznaczonego dla krótkometrażowych filmów fabularnych, dokumentalnych oraz animowanych (do 40 minut) zakwalifikowano:

Pieśń chleba

Estonia, reż. Katariina Aule

W XIX wieku wiejska rodzina słyszy popową piosenkę z przyszłości. Każde kolejne odtworzenie ma swoją cenę, która ostatecznie grozi rozbiciem rodziny.

Nowością na Festiwalu jest sekcja Konfrontacje, na której zostaną zaprezentowane 24 filmy pełnometrażowe (fabularne i dokumentalne z całego świata), które swoje światowe premiery miały na najważniejszych, międzynarodowych festiwalach filmowych w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Wśród nich:

Chronologia wody

Francja / Łotwa / Stany Zjednoczone, reż. Kristen Stewart

Wychowana w środowisku rozdartym przemocą i alkoholem, Lidia Yuknavitch wydawała się skazana na samozniszczenie i porażkę, dopóki słowa nie dały jej nieoczekiwanej wolności w postaci literatury. Chronologia wody, adaptacja autobiograficznego bestsellera Yuknavitch, opowiada o podróży Lidii w poszukiwaniu własnego głosu.

Un Certain Regard, Cannes 2025

Dwaj prokuratorzy

Francja / Niemcy / Niderlandy / Łotwa / Rumunia / Litwa, reż. Sergey Loznitsa

Związek Radziecki, 1937 rok – szczytowy okres stalinowskich czystek. Tysiące listów od więźniów fałszywie oskarżonych przez reżim zostaje spalonych w celi więziennej. Wbrew wszelkim przeciwnościom jeden z nich trafia na biurko nowo mianowanego prokuratora okręgowego, Aleksandra Korniewa.

Konkurs Główny, Cannes 2025

Festiwal to również Rodzinny Weekend Filmowy, podczas którego pokazany zostanie film:

Idealne urodziny Thelmy

Łotwa / Luksemburg, reż. Reinis Kalnaellis

Thelma, mała dziewczynka-pingwin, przeciwstawia się normom swojego lodowego świata, aby stworzyć sobie idealne urodziny. Wyrusza w niezwykłą podróż, która zmienia jej wyobrażenie o tym, co znaczy dorastać. Film dla dzieci od lat 5.

Wydarzeniem towarzyszącym festiwalowi będzie Kino w chmurach na 46. piętrze Varso Tower, czyli pokazy filmowe połączone z podziwianiem panoramy Warszawy z wysokości 200 metrów nad ziemią. Obok obrazów Jesteś wszechświatem, Amelia, Bogini Partenope, dokumentalnych Bałtyk i Światłoczuła znalazł się również łotewski Flow, nagrodzony w tym roku Oscarem dla najlepszego pełnometrażowego filmu animowanego.

Flow

Łotwa / Belgia / Francja, reż. Gints Zilbalodis

Po wielkiej powodzi świat zwierząt zostaje zatopiony w wodzie. Kot ratuje się na łodzi, do której stopniowo dosiadają się inne stworzenia – ptaki, psy, króliki. Łódź dryfuje bez celu, a pasażerowie próbują odnaleźć rytm życia w nowej rzeczywistości. Na ograniczonej przestrzeni spotykają się instynkty, konflikty i niespodziewane sojusze. To opowieść o niepewnej podróży, w której każdy dzień przynosi pytanie, czy uda się dopłynąć do bezpiecznego lądu.

Szczegółowe informacje o programie Festiwalu, spotkaniach z twórcami i biletach na stronie: wff.pl

Opracowano na podstawie materiałów prasowych 41. Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego.

Zapisz się na newsletter!

Na Twoją skrzynkę e-mailową będę trafiały informacje o nowych publikacjach oraz o promocjach.

Avatar photo

Przegląd Bałtycki powstał w styczniu 2015 r. Serwis dostarcza informacji nt. państw regionu Morza Bałtyckiego.


NEWSLETTER

Zapisz się na newsletter i otrzymaj bezpłatną 30-dniową prenumeratę Przeglądu Bałtyckiego!


×