Piszemy o krajach regionu Morza Bałtyckiego

Rail Baltica na Litwie planowo

Litwa jest obecnie liderem realizacji międzynarodowego połączenia kolejowego Rail Baltica. W ubiegłym roku Litwini oddali do użytku odcinek łączący Kowno z polską granicą. Na jakim etapie obecnie znajduje się litewski odcinek Rail Baltiki? Na pytania Przeglądu Bałtyckiego odpowiedział Dainius Budrys, dyrektor spółki „Rail Baltica statyba”.

Dainius Budrys

Dainius Budrys

Dainius Budrys jest dyrektorem “Rail Baltica statyba” UAB, spółki należącej do AB „Lietuvos geležinkeliai” (Koleje Litewskie) i odpowiedzialnej za budowę Rail Baltiki na Litwie.

Na jakim obecnie etapie znajduje się budowa Rail Baltiki na Litwie? Kiedy zostanie zakończona?

Pierwsza faza budowy Rail Baltiki została zakończona w zeszłym roku. Polegała ona na rekonstrukcji trakcji o rosyjskim (szerokim) rozstawie torów i konstrukcji nowych odcinków w sekcji od granicy polsko-litewskiej do Kowna.

Obecnie trwają przygotowania do drugiego etapu prac, a więc budowy sekcji od Kowna do granicy litewsko-łotewskiej. Studium wykonalności, analizy kosztów i korzyści oraz strategiczna analiza oddziaływania na środowiska są już gotowe, przygotowywana jest plan przestrzenny (w tym ocena oddziaływania na środowisko).

Spodziewamy się, że cały projekt zostanie ukończony do 2025 roku.

Przeczytaj także:  Rail Baltica - kolej na integrację

Jakie znaczenie ekonomiczne dla Litwy ma Rail Baltica?

Inwestycje w Rail Baltikę sięgną około 5 miliardów euro, więc powinny wygenerować wiele nowych miejsc pracy. Wywołany w ten sposób efekt jest również istotny: 1 miejsce pracy w kolejach tworzy 1,14 miejsca pracy w innych przemysłach.

Połączenie krajów bałtyckich z pozostałą częścią UE zagwarantuje wygodny i szybki dostęp do centrów administracyjnych, kulturalnych i politycznych. Pozwoli to chociażby zmieniać społeczeństwo oraz zmieniać nawyki i trendy w turystyce.

Nowa trakcja będzie stanowić fundament dla rozwoju biznesu w miejscach, przez które przebiega, zwłaszcza w specjalnych strefach ekonomicznych w Mariampolu i Kownie. Dzięki Rail Baltice, Kowieńskie Publiczne Centrum Logistyczne stanie się jednym z najsilniejszych centrów transportowych i logistycznych w regionie.

Integracja różnych modeli transportu pozwoli na większą mobilność ładunków towarowych i efektywniejsze wykorzystanie pojazdów, poprawienie jakości transportu ładunków i obsługi klientów, zredukować koszty transportu ładunków, będzie usprawniać współpracę pomiędzy firmami działającymi w różnych sektorach biznesu.

Jakie są największe wyzwania w realizacji projektu Rail Baltiki?

Do 2025 roku wymagane jest zainwestowanie kilku miliardów euro, aby ukończyć projekt. Warunkiem koniecznym, by zakończyć projekt na czas, jest więc finansowanie unijne na odpowiednim poziomie. Rail Baltica jest projektem transgranicznym, więc wymaga również wspólnej strategii, zgodnych poglądów, planów działań w każdym uczestniczącym kraju. Chociaż cel jest wspólny – ukończyć projekt do 2025 roku – nie zawsze łatwo jest znaleźć wspólne rozwiązania.

Czy wolniejsze tempo realizacji projektu w Polsce budzi na Litwie niepokój?

Rozwój infrastruktury kolejowej w Polsce na pewno budzi niepokój. Nowoczesna infrastruktura i odpowiednia prędkość są niezbędne, by projekt mógł osiągnąć swój maksymalny potencjał. Bez spełnienia tych warunków w polskiej części, projekt nie będzie przynosił pełnych korzyści.

 

Zdjęcie tytułowe: “Rail Baltica statyba” / AB „Lietuvos geležinkeliai”

Polub nas na Facebooku!