Munadepühad, czyli Wielkanoc w Estonii

|

W laickiej Estonii Święta Wielkanocne nie są tak uroczyście i powszechnie obchodzone jak w Polsce. Ze względu jednak na złożoność etniczną kraju, na historyczne oddziaływanie kultur niemieckiej i szwedzkiej oraz zachowane ślady wierzeń przedchrześcijańskich, okres wielkanocny jest ciekawą mozaiką tych wpływów. 
Święta Wielkanocne w Estonii mają kilka różnych, powszechnie używanych nazw nawiązujących albo do aspektu religijnego, albo do zmian w przyrodzenie zachodzących w tym czasie. Najbardziej „religijne” z nazw, bezpośrednio wskazujące na pamiątkę zmartwychwstania Jazusa Chrystusa, to „Ülestõusmispühad” czyli „Święta zmartwychwstania” lub „Paasapühad”, czyli „Święta paschalne”. Do zakończenia postu nawiązuje określenie „Lihavõttepühad”, czyli „Mięsne święta”. Kolejne z określenia, bardziej potoczne, to „Munadepühad”, czyli „Święta jajeczne”, a także „Kiigepühad”, czyli „Święta huśtawki”, czy też „Kevadepühad”, czyli „Święta wiosenne”.
Wśród etnicznych Estończyków, chrześcijańskie pod...

Pozostało jeszcze 80% artykułu.

Prenumeruj i wspieraj Przegląd Bałtycki!

Zyskaj dostęp do setek eksperckich artykułów poświęconych państwom regionu Morza Bałtyckiego.

WYBIERZ I ZAMÓW!

Dostęp jednorazowy

Zaloguj się


NEWSLETTER

Zapisz się na newsletter i otrzymaj bezpłatną 30-dniową prenumeratę Przeglądu Bałtyckiego!


×