W tym roku podczas Gdańskiego Festiwalu Carillonowego, który odbywa się w dniach od 19 lipca do 31 sierpnia, pojawią się goście z Litwy. W dniach 9-10 sierpnia na wieży kościoła św. Katarzyny oraz na wieży Ratusza Głównego Miasta odbędzie się spektakl muzyczny, w którym wezmą udział Austėja Staniunaitytė-Proietta z Kowna, a także Urtė Krutkevičiūtė, Ignas Vydeika oraz Vilius Aleinikovas z Kłajpedy. Podobny „weekend litewski” miał już miejsce dwa lat temu, podczas XXIV Gdańskiego Festiwalu Carillonowego. Występowali wtedy w Trójmieście Kęstutis Kačinskas, Vilius Aleinikovas oraz Ignas Vydeika z Kłajpedy.
Gdański Festiwal Carillonowy 2024 odbywa się w 25. rocznicę pierwszego festiwalu, który miał miejsce w dniach 21-23 sierpnia 1999 roku. Podczas piątkowych koncertów w gościnnym ogrodzie oo. Karmelitów, grających będzie można podejrzeć na sporym ekranie, przygotowywane są także leżaki i ławeczki dla publiczności. Będzie można też wygrać torby festiwalowe. Wszystkie koncerty są transmitowane na Facebooku „Carillony gdańskie – Muzeum Gdańska”.
Urtė Krutkevičiūtė z Kłajpedy, uczestniczka „litewskiej eskapady” do Gdańska, zgodziła się odpowiedzieć na kilka pytań Przeglądu Bałtyckiego.
– Nie jestem pierwszy raz w Polsce, byłam już wcześniej w Warszawie. Na festiwalu carillonów będę gościć już drugi raz, wcześniej uczestniczyłam w nim w 2023 roku. Cieszę się, że mogę odwiedzić tak piękne miasto jak Gdańsk ponownie – zdradza nam Urtė.
Zapytaliśmy Urtė o to, czy Litwa także posiada tradycję „carillonową”. Oczywiście nie jest ona tak silna jak w Niderlandach, litewskie miasta mają się jednak czym pochwalić. – „Tradycja carillonowa” to coś bardzo szczególnego, bliskiego Kłajpedzie, Kownu i stołecznemu Wilnu, które mają swoje własne instrumenty carillonowe. Nie jest to oczywiście tradycja tak popularna, jak w przypadku analogicznej kultury w Polsce, gdyż wykonawców mamy bardzo mało – twierdzi Krutkevičiūtė. Sztukę gry na carillonie wspierają jednak na Litwie takie programy jak „Atrask Karilioną”(„Odkryj carillon”) – program dla młodzieży, mający na celu naukę gry na carillonie, prowadzony przez nauczycielkę Monikę Kaźmierczak z Polski. – Program dobiega końca w Kłajpedzie, ale obecnie jest wstrzymany ze względu na trwający remont wieży, w której znajduje się carillon. Wcześniej Kłajpeda była, moim zdaniem, miastem z najmocniejszym repertuarem carillonowym – jest przekonana Krutkevičiūtė.
Co usłyszą w weekend mieszkańcy Gdańska?
Zostaną powitani programem pełnym perełek litewskiej kultury muzycznej: historii litewskiej muzyki folklorystycznej, zbiorem podstawowych elementów kultury litewskiej, takich jak coroczny festiwal piosenki „Dainų Šventė” oraz utworów przypominających najbardziej kultowych litewskich kompozytorów, z przeszłości i współczesności, jak M. K. Čiurlionis, G. Kuprevičius i L. Narvilaitė.
– My, jako wykonawcy, mamy nadzieję, że prezentowany repertuar zainspiruje słuchaczy do zainteresowania się naszym krajem i muzyką, która tam powstaje, zagłębienia się w szczegóły, a może i samodzielnego odnalezienia kolejnych ukrytych perełek. To zaszczyt i przyjemność reprezentować Litwę i naszą kulturę w takim mieście jak Gdańsk – deklaruje Urtė.
Program „weekendu litewskiego”:
9.08, piątek, wieża kościoła św. Katarzyny, godz. 20.30
Austėja Staniunaitytė-Proietta (Kowno), Urtė Krutkevičiūtė, Ignas Vydeika, Vilius Aleinikovas (Kłajpeda)
10.08, sobota, wieża Ratusza Głównego Miasta, godz. 12.05
Austėja Staniunaitytė-Proietta (Kowno), Urtė Krutkevičiūtė, Ignas Vydeika, Vilius Aleinikovas (Kłajpeda)
Więcej informacji o festiwalu: www.carillongdansk.pl
W 2010 r. współzałożyciel Programu Bałtyckiego Radia Wnet, a później jego redaktor, od lat zainteresowany Łotwą, redaktor strony facebookowej "Znad Daugawy", wcześniej pisał o krajach bałtyckich dla "Polityki Wschodniej", "Nowej Europy Wschodniej", Delfi, Wiadomości znad Wilii, "New Eastern Europe", Eastbook.eu, Baltica-Silesia. Stale współpracuje także z polską prasą na Wschodzie: "Znad Wilii", "Echa Polesia", "Polak na Łotwie". Najlepiej czuje się w Rydze i Windawie.