Opowieści okrutne. Aleksandra Waliszewska i symbolizm Wschodu i Północy

|

„Opowieści okrutne” to pierwszy tak przekrojowy pokaz prac Aleksandry Waliszewskiej. Bogatą twórczość artystki zestawiono z historycznymi dziełami symbolistów z Polski, krajów bałtyckich, Czech i Ukrainy. Wystawa pozwala spojrzeć w szerokim kontekście na zajmujące Waliszewską baśniowe motywy, apokaliptyczne scenariusze i przesiąknięte znaczeniami krajobrazy: lasy i mokradła, zagubione autostrady, ponure przedmieścia.

W swojej warszawskiej pracowni Aleksandra Waliszewska tworzy odważne i nastrojowe obrazy, które docierają do ogromnej międzynarodowej publiczności – zarówno odwiedzających muzea i galerie, jak i bardzo licznych użytkowniczek i użytkowników Internetu. Prawnuczka znanej autorki bajek dla dzieci, wnuczka rzeźbiarki i córka artystki Aleksandra Waliszewska od najmłodszych lat chłonęła rozmaite sposoby opowiadania historii poprzez obrazy. Jej pełne ironii i makabry figuratywne prace są równie popularne, jak memy. Artystka sięga do wielu różnorodnych źródeł – powieści gotyckich, pogańskich mitologii czy motywów zapożyczonych ze średniowiecznych rękopisów. Znajdziemy tu czarty, wampiry, opętane dziewczęta, spragnione krwi upiory, rycerki na koniach i koty.

„Opowieści okrutne” to pierwszy tak przekrojowy pokaz prac Aleksandry Waliszewskiej, na którym jej bogatą twórczość zestawiono z historycznymi dziełami innych artystów. Wystawa pozwala spojrzeć w szerokim kontekście na zajmujące ją baśniowe motywy, apokaliptyczne scenariusze i przesiąknięte znaczeniami krajobrazy: lasy i mokradła, zagubione autostrady, ponure przedmieścia. Pracami Waliszewskiej wydaje się rządzić logika snów, a środkiem obrazowania jest metafora, która odnosi do pierwotnych emocji: miłości, pożądania i lęku przed śmiercią.

„Opowieści okrutne” są wyprawą w fantastyczne uniwersum wizualne prac artystki. Prezentują także dzieła nieobecnych w zachodnim kanonie historii sztuki symbolistów z Polski, krajów bałtyckich, Czech i Ukrainy tworzących na przełomie XIX i XX wieku. Znajdziemy tu dzieła między innymi: Mikalojusa Čiurlionisa (Litwa), Jaroslava Panuški (Czechy), Kristjana Rauda (Estonia) czy Teodorsa Ūdersa (Łotwa). Sama artystka jako swoich najważniejszych poprzedników wskazuje – pokazywanych także na wystawie – Bolesława Biegasa, Mieczysława Jakimowicza, Edwarda Okunia, Jana Rembowskiego, Mariana Wawrzenieckiego i Witolda Wojtkiewicza. Symbolizm wyłonił się jako dekadencka odpowiedź na nadchodzący upadek dawnego porządku, przez co rezonuje z naszymi, pełnymi niepokojów, czasami wielkich zmian.

Publiczność zobaczy na wystawie ponad sto trzydzieści prac Aleksandry Waliszewskiej (w tym nie pokazywane nigdy wcześniej publicznie najnowsze obrazy olejne) i ponad osiemdziesiąt dzieł kontekstowych, które poszerzają spojrzenie na jej sztukę.

Artystki i artyści prezentowani na wystawie

Aleksandra Waliszewska

Maria Anto, Bolesław Biegas, Wanda Bibrowicz, Erna von Brinckmann, Bernhard Borchert, Mikalojus Konstantinas Čiurlionis, Frans Crabbe van Espleghem, Anna Dębska, Kazimiera Dębska, Emīlija Gruzīte, Marian Henel, Mieczysław Jakimowicz, Marcė Katiliūtė, Theodor Kittelsen, Erich Kügelgen, Konstanty Laszczka, Bronisław Linke, Mykoła Muraszko, Teofil Ociepka, Edward Okuń, Jaroslav Panuška, Juozas Pjaulokas, Aleksander Promet, Jewmen Pszeczenko, Kristjan Raud, Vaclovas Ratas-Rataiskis, Jan Rembowski, Hugo Simberg, Gustavs Šķilters, Karel Šlenger, Nikolai Triik, Teodors Ūders, Vitkauskas, Joanna Waliszewska, Marian Wawrzeniecki, Witold Wojtkiewicz, Andrzej Wróblewski, Rihards Zariņš, Bogdan Ziętek, Antanas Žmuidzinavičius, Stefan Żechowski

Wystawa potrwa od 3 czerwca do 2 października 2022 r. w Muzeum nad Wisłą.

 

Otwarcie wystawy – 3 czerwca 2022 r.

Program

18:30
Koncert Pawła Romańczuka / Małe Instrumenty

19:00–24:00
After party w Palomie nad Wisłą z setami didżejek:
Kochliwa Magda (Magda Dubrowska)
Facheroia
Caline with C
Dodomundo

DJ Kochliwa Magda to didżejskie wcielenie Magdy Dubrowskiej, autorki muzyki i tekstów, basistki i wokalistki znanej z takich zespołów jak Nanga, Gang Śródmieście czy Utrata Skład. Podczas wernisażowego wieczoru zaprezentuje autorską selekcję z domieszką live act’u.

Facheroia jest DJ-ką z Krymu, która obecnie mieszka w Warszawie. Jej reputacja na polskiej scenie rośnie z każdym rokiem za sprawą znakomitej selekcji house’u, garage’u i muzyki electro. Jest również związana z KEM-em – przestrzenią projektową skupiającą się na praktykach choreograficznych i performatywnych m.in. poprzez organizowanie cyklicznych wydarzeń queerowych.

Caline with C – litewska didżejka, artystka dźwiękowa, performerka i badaczka mieszkająca w Hadze, gdzie studiuje sonologię. Obecnie pracuje nad interaktywnymi instalacjami dźwiękowymi wykorzystującymi interface mózgowo-komputerowy.

Dodomundo – litewska didżejka, której sety czerpią z wysokoenergetycznego grime’u, r’n’b i post-klubowej niesamowitości.

Paweł Romańczuk / Małe Instrumenty – Paweł Romańczuk (ur.1975), muzyk, kompozytor, od 2006 roku rozwija poszukiwania w dziedzinie nietypowych źródeł dźwięku. Założyciel wrocławskiej grupy Małe Instrumenty, w ramach której realizuje własne potrzeby artystyczne. Jest autorem muzyki do filmów, spektakli teatralnych. Buduje własne instrumenty, konstrukcje grające, tworzy instalacje dźwiękowe. W 2010 roku opublikował pierwsze opracowanie historii toy piano. W 2013 napisał podręcznik „Domowe eksperymenty z instrumentami muzycznymi” wydany wraz z albumem Małych Instrumentów „Samoróbka” poświęcony edukacji w zakresie własnoręcznego budowania eksperymentalnych instrumentów muzycznych. Prowadzi warsztaty, prezentacje, wykłady i wystawy związane z instrumentami i eksperymentami dźwiękowymi.

Przegląd Bałtycki powstał w styczniu 2015 r. Serwis dostarcza informacji nt. państw regionu Morza Bałtyckiego.


NEWSLETTER

Zapisz się na newsletter i otrzymaj bezpłatną 30-dniową prenumeratę Przeglądu Bałtyckiego!