W 2017 roku Port Helsinki obsłużył 11,8 mln pasażerów, wyprzedzając port w Dover w Wielkiej Brytanii (11,7 mln pasażerów) i stając się największym portem pasażerskim w Europie. Niewiele gorsze wyniki odnotował Port Tallinn, który obsłużył niespełna 10,6 mln pasażerów.
Według danych podanych przez helsiński port pasażerski, obsłużył on w 2017 roku 11,8 mln pasażerów, a więc 2% więcej niż rok wcześniej. Dzięki temu wzrostowi fiński port wyprzedził brytyjski Dover (11,7 mln pasażerów) i stał się największym portem pasażerskim w Europie, a być może także na całym świecie.
Większość ruchu w porcie w Helsinkach generowana jest przez połączenia z estońskim Tallinnem. Także port pasażerski w estońskiej stolicy odnotował rekordowy ruch – obsłużył 10,56 mln pasażerów. Dla portu estońskiego taki wynik oznacza wzrost ruchu o 4% oraz dziesiąty rok wzrostów z rzędu.
Według Kariego Noroviita, dyrektora Portu Helsinki, do zwiększenia ilości pasażerów na linii Helsinki-Tallinn przyczyniło się wprowadzenie większych i szybszych promów oraz zwiększenie ilości połączeń w sezonie wakacyjnym przez działających na tej linii operatorów. Dzięki tym zmianom ruch na tej linii wzrósł o ok. 3,5%.
Z 11,8 mln pasażerów 8,83 milionów podróżowało do i z Tallinna, znacznie mniej, bo 2,3 mln podróżowało do i ze Sztokholmu. W przypadku portu estońskiego, nieco ponad 1 mln pasażerów podróżowało na linii Tallinn-Sztokholm, a więc o 4,8% więcej niż rok wcześniej. Prawie 83,5 tys. pasażerów portu tallińskiego podróżowało na trasie do Petersburga.
Na rekordowe wyniki obu portów wpływ miały również odleglejsze połączenia międzynarodowe – w ub. roku w Helsinkach cumowało 266 promów wycieczkowych z 487 tys. pasażerów, a więc o 16% więcej niż rok wcześniej. Do portu tallińskiego wpłynęło 311 takich statków z ponad 564 tys. pasażerów, co oznacza wzrost o ponad 19% w porównaniu z 2016 rokiem.
Port Talliński podał również dane dotyczące wyników poszczególnych promów – 1,997 mln pasażerów obsłużył prom Megastar firmy Tallink, 1,752 mln pasażerów Viking XPRS firmy Viking Line a trzecim najpopularniejszym promem był Star także firmy Tallinnk z wynikiem 1,668 mln pasażerów.
Redaktor naczelny Przeglądu Bałtyckiego. Absolwent Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się Estonią, regionem Morza Bałtyckiego oraz Europą Środkową i Wschodnią. Prowadzi również portal estoński Eesti.pl.