Mikalojus Konstantinas Čiurlionis. Litewski modernista, którego wstydzą się Marki

|

„Życie jest walką” – mówi Złoty Rycerz z Fryzu Beethovena Gustawa Klimta z 1902 roku. Błękitny jeździec Wasilija Kandinskiego z 1903 roku dał nazwę założonemu w Monachium w grudniu 1911 roku stowarzyszeniu awangardowych artystów. Jeździec (Preludium Pogoni) Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa z 1909 roku spełnił dekadę później marzenia o Litwie. Mariannie von Werefkin zawdzięcza Čiurlionis drogę na salony europejskiej moderny w 1910 roku. Trzech artystów różnych narodowości i wspólny mianownik ich dzieł – zmieniły sztukę XX wieku. Warto ich przypomnieć także na marginesie Festiwalu Thomasa Manna i 100-lecia kolonii artystycznej niemieckiej moderny w Nidzie.
„Evviva l’arte!”
Sobota, 3 kwietnia 1897 roku. W Instytucie Muzycznym przy ul. Tamka w Warszawie gwar studenckich powitań. „Evviva l’arte!”. Klasa kontrapunktu, kompozycji i instrumentacji prof. Zygmunta Noskowskiego, do której uczęszcza Mikalojus Konstantinas Čiurlionis, liczy 4 studentów. Za dwa tygodnie Wielkanoc. Czy mama przy...

Pozostało jeszcze 92% artykułu.

Prenumeruj i wspieraj Przegląd Bałtycki!

Zyskaj dostęp do setek eksperckich artykułów poświęconych państwom regionu Morza Bałtyckiego.

WYBIERZ I ZAMÓW!

Dostęp jednorazowy

Zaloguj się


NEWSLETTER

Zapisz się na newsletter i otrzymaj bezpłatną 30-dniową prenumeratę Przeglądu Bałtyckiego!


×