Śladami sowieckiej architektury Kłajpedy

-

Trasa rowerowa przez dzielnice Kłajpedy zbudowane w latach 1958–1990 prezentująca architekturę i rozwój urbanistyczny litewskiego miasta portowego.

Miasto Kłajpeda, od XIII do początku XX wieku zwane Memel, przeszło w XX wieku zasadnicze zmiany. Po przyłączeniu całego obszaru i miasta do Litwy w 1923 roku Kłajpeda rozszerzyła się nie tylko na północ, jak poprzednio, ale także na południe. Po II wojnie światowej i okupacji przez Związek Radziecki Kłajpeda zaczęła intensywnie rozwijać się jako port handlowy i rybacki. W tym czasie na południe od centrum miasta nad Zalewem Kurońskim pojawiły się komercyjne i komunalne firmy usługowe wraz z przylegającymi do nich osiedlami mieszkaniowymi. Budowa nowej części Kłajpedy odbyła się w strukturze liniowej poprzez intensywną zabudowę dotychczas słabo zaludnionych części miasta. Pierwsza dzielnica powstała po II wojnie światowej rozciągała się po obu stronach ulicy Minijos – nie było wówczas wizji linearnej struktury urbanistycznej. Dzielnica została zaprojektowana jako dzielnica mieszkalna dla pracowników portu rybackiego, stąd potoczna nazwa dzielnicy Ryportas (ros. Рыбный порт, Рыбпорт, pol. port rybacki).

W czasach sowieckich główną osią Kłajpedy stał się Prospekt Pokoju (lit. Taikos prospektas). W latach 1958–1985 po obu stronach ulicy wybudowano dzielnice od numeru 2 do 7. Sowieckie miasto musiało być zbudowane w taki sposób, aby architektura i plan zagospodarowania przestrzennego był łatwy do zrozumienia dla górnika z Doniecka, kołchoźnika z Azji, a także marynarza znad Bałtyku. W okresie Breżniewa ograniczenia architektoniczne były odczuwalne nie tylko za sprawą ideologii, ale także przez brak materiałów budowlanych i ich niską jakość. Niemniej jednak w czasach sowieckich architekt Alfredas Gytis Tiškus zaczął kształtować wygląd Kłajpedy, próbując uczynić to litewskie miasto portowe wyjątkowym wśród innych miast sowieckich. Po konsultacjach z historykami i konserwatorami w planowaniu nowych osiedli przewidziano czerwoną cegłę.

Przeczytaj także:  Kłajpedzki Bauhaus. Co zostało z architektury dwudziestolecia?

W Kłajpedzie, która w czasach sowieckich rozszerzyła się na południe, wybudowano budynki mieszkalne o wysokości od 5 do 16 pięter, w typowej konstrukcji z cegły, płyty i monolitu. W każdej dzielnicy mieszkalnej występowały pewne różnice w wykorzystaniu materiałów budowlanych i elementów dekoracyjnych czy też w planowaniu przestrzennym. Z dziewięciu planowanych dzielnic tylko siedem zostało ukończonych przed odzyskaniem przez Litwę niepodległości. Oprócz osiedli mieszkaniowych wybudowano centra usług publicznych i komunalnych, kina, obiekty kulturalne i sportowe.

Trasa rowerowa „Powrót do świetlanej przeszłości”

Aby lepiej zaprezentować mieszkańcom i gościom Kłajpedy architekturę i rozwój urbanistyczny miasta w okresie powojennym, stworzono trasę rowerową, która obejmuje dzielnice powstałe w latach 1958–1990 wraz z otaczającymi je elementami przyrodniczymi i kulturowymi.

Trasa rowerowa powstała w ramach warsztatów studenckich, które odbyły się w dniach 20–22 lipca 2020 roku i w których wzięli udział młodzi ludzie z kilku stowarzyszeń mniejszości narodowych. Trzydniowe warsztaty studenckie zostały zainicjowane i przeprowadzone przez Związek Niemców w Kłajpedzie oraz Goethe-Institut w Wilnie w ramach Dni Kultury Niemieckiej 2020. Długość trasy wynosi 13 km, a czas przejazdu to od 2 do 2,5 godziny. Adres obok obiektu wskazuje zalecany przystanek do oglądania.

 


9
Dzielnica 7 – Bandužiai

Dzielnica Bandužiai. Zdj. © Goethe-Institut / Rasa Miuller.

Bandužiai to ostatnia wybudowana i największa dzielnica w południowej części miasta, zaprojektowana na miejscu dawnej wsi Bandužiai (Bandhussen) w latach 1974–1985. Nazwa wsi pochodzi od nazwiska rolnika Georga Bandhusa żyjącego w połowie XVIII wieku. Staroniemieckie i małolitewskie wsie musiały ustąpić miejsca budowie dzielnic mieszkaniowych w południowej części miasta: Budelkiemis (Buddelkehmen), Žardė (Szarde), Gedminų-Gut (Gedminnen), Stariškė (Starrischken), Šunpetriai (Schompetern) i inne. Mając to na uwadze, zaproponowano utrwalenie nazw wsi przenosząc je na nazwy ulic. Tak powstały nazwy ulic Bandužių, Kuncų, Budelkiemio i inne. Dzielnica Bandužių zajmuje powierzchnię 139 ha między ulicą Smiltelės, główną ulicą Šilutės oraz prospektami Jūrininkų i Taikos. Przestrzeń mieszkalna przeznaczona jest dla prawie 38 tysięcy mieszkańców. Zbudowano tylko cztery z sześciu osiedli.

Projekt architektki Galdikienė został zatwierdzony w 1974 roku, ale wymagał korekty, aby uwzględnić parkingi i większą liczbę wysokich budynków mieszkalnych. Zaprojektowano i wybudowano 5-, 9- i 10-piętrowe domy prefabrykowane oraz 12- i 16-piętrowe domy monolityczne. Projekt budowlany dla dzielnicy 7 został zrealizowany tylko częściowo, dzielnice 5 i 6 nie zostały ukończone. Dopiero po odzyskaniu przez Litwę niepodległości i wybudowaniu centrum handlowego BIG w 2004 roku nastąpił intensywniejszy rozwój. W 2008 roku między ulicami Laukininkų i Varpų na wolnym terenie o powierzchni 8,3 ha powstał Park Sąjūdis, nazwany na cześć litewskiego ruchu narodowego.

 


 

Trasa rowerowa „Powrót do świetlanej przeszłości”

Długość trasy wynosi 13 km, a czas przejazdu to od 2 do 2,5 godziny. Adres obok obiektu wskazuje zalecany przystanek.

AUTORZY I AUTORKI

Veronika Beliajeva, Mantas Ežerinskis, Jessica Gherman, Jokūbas Kulevičius, Vilius Račiūnas i Vladimir Tarasov.

Doradztwo, współautorstwo i przewodnictwo wycieczek: Laurencija Budrytė-Ausiejienė.

Tłumaczenie z języka litewskiego na język niemiecki Rasa Darbutaitė, tłumaczenie z języka niemieckiego na język polski Tomasz Otocki.

Oryginalny tekst znajduje się na stronie Instytutu Goethego. Copyright: © Goethe-Institut Litauen, 2020.

Avatar photo

Instytucja założona w 1998 roku. Zajmuje się organizacją wydarzeń kulturalnych na terenie Litwy związanych z teatrem, tańcem, muzyką, wystawami i filmem, jak również sympozjów i seminariów. Prowadzi także kursy języka niemieckiego dla mieszkańców Litwy. Siedziba organizacji znajduje się przy Prospekcie Giedymina w Wilnie. Na czele instytutu stoi obecnie Michael Müller-Verweyen.

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy. Więcej informacji o prawach autorskich i zakup licencji.