Jan Bloch, nazywany „królem dróg żelaznych”, zbudował kilka ważnych w dawnym Imperium Rosyjskim linii kolejowych. Jedną z nich była kolei lipawska, której otwarcie przyniosło zwielokrotnienie ruchu w porcie i dynamiczny rozwój położonej na łotewskim wybrzeżu bałtyckim Lipawy. Inżynierem nadzorującym tę inwestycję był Hipolit Cieszkowski. Obaj spoczywają na warszawskich Powązkach.
W literaturze dotyczącej Lipawy spotyka się często podział historii miasta na dwa okresy, których cezurą jest rok 1871, tj. data oddania do użytku kolei lipawskiej.
Faktycznie, budowa kolei lipawskiej stanowiła przełomowe wydarzenie w historii miasta, nadając jego rozwojowi niespotykanej dotąd dynamiki. Wielokrotnie rosną obroty handlowe w lipawskim porcie, niczym grzyby po deszczu powstają nowe zakłady przemysłowe, często z zagranicznym kapitałem, okres rozkwitu przeżywa tamtejszy zakład kąpielowy, ceniony także za swe uzdrowiskowe walory. Kwitnie życie kulturalne, miasto odwiedzają uznani artyści z kraju i z...
Pozostało jeszcze 93% artykułu.
Prenumeruj i wspieraj Przegląd Bałtycki!
Zyskaj dostęp do setek eksperckich artykułów poświęconych państwom regionu Morza Bałtyckiego.


