Filmy z krajów nadbałtyckich na festiwalu EnergaCAMERIMAGE

|

28. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego EnergaCAMERIMAGE odbędzie się w dniach 14-21 listopada – ze względu na sytuację epidemiczną w tym roku impreza odbędzie wyłącznie online. Mimo zmiany formuły, w programie festiwalu nie zabraknie organizowanego od kilku lat Przeglądu Kina Krajów Nadbałtyckich, a filmy z tego regionu zostaną zaprezentowane także w ramach innych sekcji i konkursów.

Organizatorzy odbywającej się w Toruniu imprezy do ostatniej chwili liczyli, że festiwal uda się przeprowadzić stacjonarnie lub chociaż w formule hybrydowej, jednak rosnąca w szybkim tempie liczba potwierdzonych przypadków COVID-19 w Polsce sprawiła, że impreza została całkowicie przeniesiona do sieci. Za pośrednictwem specjalnej platformy internetowej będzie można nie tylko obejrzeć filmy, ale także wziąć udział w zaplanowanych seminariach i spotkaniach z przedstawicielami branży filmowej z całego świata.

Przegląd Kina Krajów Nadbałtyckich organizowany jest od 2015 roku, a jego głównym celem jest promocja wśród międzynarodowej publiczności dorobku filmowego regionu Morza Bałtyckiego. Organizatorzy co roku starają się pokazać nie tylko produkcje najlepsze wizualnie, ale także filmy prezentujące tematy ważne dla mieszkańców regionu, uwzględniające zjawiska istotne dla kinematografii danego kraju. W tym roku w ramach sekcji zostanie pokazanych sześć filmów.

Widzowie będą mogli obejrzeć norwesko-szwedzki dramat obyczajowy „Nadzieja”, opowiadający historię nieudanego związku pary ze środowiska artystycznego. Kolejnym filmem jest wspólny projekt Litwy, Łotwy, Niemiec i Grecji w reżyserii Litwina Tomasa Vengrisa: główną bohaterką obrazu „Motherland” (lit. „Gimtinė”) jest kobieta powracająca po wielu latach spędzonych w USA na Litwę wraz z nastoletnim synem. Jej próbę odnalezienia się w rodzinnym kraju widzowie obserwują oczami syna, który nigdy wcześniej nie był w ojczyźnie matki. Zaprezentowany zostanie także estoński film „Truth and Justice” (pol. „Prawda i sprawiedliwość”, est. „Tõde ja õigus”), który jest epicką ekranizacją pięciotomowej powieści Antona Hansena Tammsaare pod tym samym tytułem, ukazującej panoramiczny obraz estońskiego społeczeństwa przełomu XIX i XX wieku. Widzowie będą mogli również zobaczyć oparty na faktach norweski thriller szpiegowski „Agentka”, opowiadający historię Sonji Wigert, norweskiej gwiazdy filmowej, która w czasie II wojny światowej została szpiegiem współpracującym z norweskim ruchem oporu. Ostatnim filmem, który będzie można zobaczyć w ramach sekcji, jest mozaika krótkich etiud studenckich, nakręconych za pomocą jednego ujęcia: obraz „O nieskończoności” w reżyserii Roya Anderssona jest wspólną produkcją Szwecji, Niemiec, Norwegii i Francji. Organizatorzy planowali podczas Przeglądu Kina Krajów Nadbałtyckich pokazać także poruszający temat alkoholizmu duński film „Na rauszu” z Madsem Mikkelsenem w głównej roli, jednak obraz ten ostatecznie nie będzie dostępny na platformie internetowej ze względu na ograniczenia nałożone przez dystrybutorów.

Filmy z krajów położonych nad Morzem Bałtyckich będzie można zobaczyć także w ramach innych sekcji i konkursów. W Konkursie Głównym o najważniejszą festiwalową nagrodę Złotej Żaby powalczy Rauno Ronkainen, autor zdjęć do fińsko-estońskiego filmu „Helene”, opowiadającego o życiu Helene Schjerfbeck, fińskiej malarki tworzącej początkowo w duchu naturalizmu, a później również symbolizmu.

W Konkurise Debiutów Operatorskich, organizowanego pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich, o wygraną powalczy koprodukcja litewsko-łotewsko-ukraińska „Niewidoczny” – autorem zdjęć do filmu jest Denys Lushchyk. Film w reżyserii Litwina Ignasa Jonynasa, będący opowieścią o mężczyźnie udającym niewidomego w telewizyjnym konkursie tańca.

Kilka filmów z krajów położonych nad Bałtykiem weźmie udział w Konkursie Etiud Studenckich: autor zdjęć do najlepszej etiudy zostanie nagrodzony Złotą Kijanką – Studencką Nagrodą im. Laszlo Kovacsa, a także nagrodą pieniężną. O zwycięstwo powalczą m.in. rosyjski film „The Clown”, litewski obraz „Home” oraz dwie produkcje niemieckie – „The Rehersal” i „Sinking Ships”.

W ramach Konkursu Długometrażowych Filmów Dokumentalnych „OBRAZ ŚWIATA I ŚWIAT W OBRAZACH” zaprezentowane zostaną m.in. fiński obraz „Själö – Island of Souls”, produkcja szwedzko-fińsko-polska „Gorzka miłość”, a także koprodukcja Szwecji, Danii i Estonii „Meanwhile on Earth”. Natomiast w Konkursie Krótkometrażowych Filmów Dokumentalnych wezmą udział dwa filmy z Niemiec – „Elsa In-Between” i „The Daughter of…” oraz rosyjski obraz „Shadows of Your Childchood .

W ramach sekcji Pokazy Specjalne Dokumentów będzie można zobaczyć m.in. norweski film „Malarka i złodziej”, którego główną bohaterką jest mieszkająca w Oslo czeska malarka Barbora Kysilkova oraz ukraińsko-litewski obraz „Ziemia jest niebieska jak pomarańcza”, poruszający temat wojny w Donbasie i jej wpływu na codzienne życie mieszkańców tego regionu.

Produkcje z krajów nadbałtyckich zostaną także zaprezentowane w sekcjach Pokazy Specjalne i First Look – Konkurs Pilotów Seriali oraz w Konkursie Wideoklipów.

Ze względu na narzucone przez dystrybutorów ograniczenia, organizatorzy musieli w ostatniej chwili nieco zmienić program – niektóre filmy nie będą dostępne do obejrzenia online, a te pokazy, które się odbędą, zostały ograniczone limitem wirtualnych miejsc. Filmy będą udostępnione na platformie w oknie 48-godzinnym – od momentu włączenia filmu użytkownik platformy będzie miał 4 godziny na jego obejrzenie.

Karty wstępu, pełen program festiwalu oraz szczegółowe opisy poszczególnych konkursów, sekcji i filmów są dostępne na stronie camerimage.pl.

Warto wspomnieć, że wydarzeniem towarzyszącym tegorocznej edycji Festiwalu EnergaCAMERIMAGE jest wystawa retrospektywna „Helmut Newton: Lubię silne kobiety”, zorganizowana we współpracy Fundacji Tumult z Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu oraz Fundacją Helmuta Newtona z Berlina.

Helmut Newton był niemiecko-australijskim fotografem, który zasłynął przede wszystkim jako autor kontrowersyjnych czarno-białych kobiecych aktów i portretów, wykonywanych głównie dla magazynów o modzie. W przestrzeniach CSW można zobaczyć ponad 200 podzielonych tematycznie zdjęć, wykonanych dla rozmaitych edycji magazynu „Vogue”. Wystawie towarzyszy także przegląd filmów dokumentalnych, których bohaterami są fotografowie świata mody i sztuki – główny bohater ekspozycji Helmut Newton oraz Lene Marie Fossen z Norwegii i Inta Ruka z Łotwy.

Oficjalny wernisaż wystawy miał miejsce 16 października, a wystawa będzie prezentowana w przestrzeniach CSW w Toruniu do 28 marca 2021. Obecnie, ze względu na wprowadzone w Polsce obostrzenia, muzeum pozostaje zamknięte dla zwiedzających – o dacie ponownego otwarcia wystawy CSW poinformuje na stronie csw.torun.pl.

Absolwentka bałtystyki na Uniwersytecie Warszawskim oraz studentka uniwersytetów w Wilnie, Kłajpedzie i Rydze. Interesuje się historią i kulturą krajów bałtyckich. W wolnych chwilach pływa, biega, jeździ na rowerze lub nartach oraz podróżuje po Europie i fotografuje. Torunianka.


NEWSLETTER

Zapisz się na newsletter i otrzymaj bezpłatną 30-dniową prenumeratę Przeglądu Bałtyckiego!