Peter Vesterbacka, były dyrektor rozwoju biznesowego w firmie Rovio, znanej z produkcji gry Angry Birds, przedstawił swoją koncepcję podmorskiego tunelu, który miałby połączyć Tallinn i Helsinki. Według Vesterbacka tunel mógłby powstać do końca 2024 roku.
Peter Vesterbacka przedstawił swoją wizję tunelu łączącego stolice Estonii i Finlandii na początku stycznia w Helsinkach i w ubiegłym tygodniu w Tallinnie. Projekt fińskiego programisty zakłada budowę tunelu w relatywnie krótkim czasie – do 24 grudnia 2024 roku, co jak powiedział „byłoby miłym prezentem świątecznym”.
Według Vesterbacka budowa tunelu nie stanowi wyzwania ani technologicznego, ani finansowego. Także według geologów komentujących wcześniejsze koncepcje rządów i samorządów zainteresowanych połączeniem, granitowe dno pod Zatoką Fińską sprzyja planom budowy podmorskiego połączenia. Według Vesterbacka koszty budowy tunelu, które wyniosłyby 15 miliardów euro, można pozyskać w 70% od chińskich inwestorów oraz pozostałą część z funduszy emerytalnych i od innych inwestorów. Inwestycja miałaby zwrócić się inwestorom w ciągu 37 lat.
Połączenie zaproponowane przez Vesterbacka miałoby cztery stacje: pierwszą w Tallinnie, kolejne 15 km od Helsinek i przy Uniwersytecie Aalto oraz ostatnią na lotnisku Vantaa. Podróż z Tallinna na helsińskie lotnisko, dzięki prędkości 350-400 km/h, trwałaby 20-25 minut.
Według Vesterbacka, inaczej niż w przypadku ocen Komisji Europejskiej, opłacalność ekonomiczna projektu w żaden sposób nie zależy od realizacji kolei Rail Baltica, a otwarcie obu inwestycji pozwoliłoby co prawda podróżować pociągami z Finlandii do Europy, ale to ostatnie będzie zbyt wolne, by być atrakcyjne dla Finów.
Debata o połączeniu Helsinek i Tallinna toczy się od co najmniej kilkunastu lat i przedstawiono już kilka koncepcji łączących oba miasta (m.in. zakładającą budowę nowego miasta lub dzielnicy na sztucznej wyspie pośrodku Zatoki Fińskiej – Tallsinek lub Hellinna). W lutym ma zostać opublikowana wstępna analiza wykonalności tunelu planowanego przez instytucje państwowe, który zakłada rozpoczęcie budowy po 2030 roku.
Redaktor naczelny Przeglądu Bałtyckiego. Absolwent Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się Estonią, regionem Morza Bałtyckiego oraz Europą Środkową i Wschodnią. Prowadzi również portal estoński Eesti.pl.