W sztokholmskiej dzielnicy Kista uruchomiono pierwszą w Szwecji linię komunikacji publicznej obsługiwaną przez autobusy autonomiczne. Szwedzka Agencja Transportu pozwoliła na testy pod koniec ubiegłego roku a pierwszy kurs odbył się 24 stycznia.
Dwa 12-osobowe minibusy przewożą pasażerów na 1,5-kilometrowym odcinku łączącym centrum handlowe w wieżowcem Scandic Victoria Tower w dzielnicy Kista północnym Sztokholmie. Bus porusza się z prędkością 20 km/h, nawigowany jest GPS-em i czujnikami oraz – chociaż nie ma wbudowanej kierownicy – na pokładzie będzie kierowca, który w razie zagrożenia będzie mógł zatrzymać pojazd (jest to wymóg prawny). Przejazd na linii jest bezpłatny. Testy potrwają 6 miesięcy.
Linię obsługuje przedsiębiorstwo autobusowe Nobina współpracujące z ekspertami z firm Ericsson, SJ, KTH, Klövern, Urban ICT Arena oraz miastem Sztokholm.
Szwedzka Agencja Transportu, która podjęła pozytywną decyzję ws. linii pod koniec ub. roku. Jonas Bjelfvenstam, dyrektor Szwedzkiej Agencji Transportu, powiedział po podjęciu decyzji, że „To historyczna decyzja, która promuje rozwój nowych, innowacyjnych technologii, które są ważne dla rozwoju społeczeństwa. Szerokie badania i testy są niezbędne, by rozwiać drogowy ruch autonomiczny w zrównoważony i bezpieczny sposób”. Obecnie agencja rozpatruje kolejnych 7 wniosków o możliwość rozpoczęcia testów pojazdów autonomicznych w obsłudze transportu publicznego, ale spodziewa się ich znacznie więcej w tym roku.
Szwecja jest kolejnym krajem, który testuje możliwości pojazdów autonomicznych na swoich drogach. Wcześniej takie testy prowadziły Helsinki w Finlandii, a wiosną ub. roku odpowiednie zmiany w prawie wprowadził rząd Estonii w wyniku czego mieszkańcy Tallinna mogli korzystać z podobnych autobusów w drugim półroczu ub. roku.
Redaktor naczelny Przeglądu Bałtyckiego. Absolwent Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się Estonią, regionem Morza Bałtyckiego oraz Europą Środkową i Wschodnią. Prowadzi również portal estoński Eesti.pl.