Finlandia dołącza do projektu Rail Baltica

|

Na początku lutego Ministerstwo Transportu i Komunikacji Finlandii poinformowało, że tworzy spółkę państwową Oy Suomen Rata Ab, która odpowiedzialna będzie za realizację projektów kolejowych, w tym włączenie kraju w projekt Rail Baltica.

W zeszłym roku ministrowie Estonii, Litwy i Łotwy odpowiedzialni za transport oficjalnie zaprosili Finlandię do uczestnictwa w projekcie Rail Baltica. Na początku lutego Ministerstwo Transportu i Komunikacji Finlandii wydało oświadczenie dotyczące rozwoju krajowego systemu komunikacji kolejowej, w swoich planach potwierdzając włączenie się w międzynarodowy projekt kolejowy.

W oświadczeniu fińskiego ministerstwa napisano, że “Finlandia weźmie udział w spółce RB Rail AS. Po ukończeniu, Rail Baltica będzie nową ważną trasą transportową z Finlandii do kluczowych rynków. Poprzez uczestnictwo w przedsięwzięciu, Finlandia będzie promować rozwój głównego korytarza sieci z Helsinek na północ”.

Nowa spółka państwowa będzie dysponować budżetem 100 mln euro. Środki te mają być rozdzielone pomiędzy pięć spółek zależnych. Oy Suomen Rata Ab poprzez spółkę „Rail Baltica” stanie się udziałowcem RB Rail AS. Z całego budżetu spółki, 2 miliony euro przeznaczone zostanie do wykorzystania przez spółkę „Rail Baltica”.

Większość budżetu Oy Suomen Rata Ab asygnowana będzie na projekty spółki działające w kierunku rozwijania transportowego w Finlandii. Realizacja największych projektów będzie wymagała pozyskania znacznie większych środków – planowane połączenie kolejowe „Lentorata”, tj. między dworcem Pasila a lotniskiem Vantaa wraz z korytarzem do Tampere ma kosztować 5,5 mld euro; budowa połączenia Helsinki-Turku ma kosztować 2 mld euro.

Linia kolejowa Rail Baltica realizowana jest obecnie na terenie trzech krajów bałtyckich oraz Polski. Rail Baltica ma połączyć Tallinn, przez Rygę i Kowno (z odnogą do Wilna) z Warszawą. Finlandia wymieniana jest jako przedłużenie linii kolejowej na północ. Cały projekt ma kosztować około 6 miliardów euro. Pierwsze pociągi mają zabrać pasażerów w 2027 roku.

Przeczytaj także:  Riia Sillave: Rail Baltiką pojedziemy w 2027 roku

Redaktor naczelny Przeglądu Bałtyckiego. Absolwent Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się Estonią, regionem Morza Bałtyckiego oraz Europą Środkową i Wschodnią. Prowadzi również portal estoński Eesti.pl.


NEWSLETTER

Zapisz się na newsletter i otrzymaj bezpłatną 30-dniową prenumeratę Przeglądu Bałtyckiego!