AB Klaipėdos Nafta, operator terminalu LNG w Kłajpedzie, poinformowała w ubiegłym tygodniu o powołaniu spółki-córki, która będzie odpowiedzialna za bunkrowanie statków LNG. Wcześniej litewski parlament podjął decyzję o umożliwieniu reeksportu LNG.
We wtorek 17 listopada litewski parlament przyjął poprawkę umożliwiającą reeksport LNG sprowadzanego przez pływający terminal w porcie kłajpedzkim. Wcześniej prawo nakładało na producentów energii i ciepła konieczność zakupu przynajmniej 540 mln m3 gazu z Kłajpedy. Miało to zapewnić funkcjonowanie terminalu LNG. Ilość ta odpowiada importowi z Norwegii. W październiku Litwini prowadzili rozmowy o dostawach LNG ze Stanów Zjednoczonych, co dodatkowo powiększy ilość gazu na litewskim rynku. Pierwsza dostawa amerykańskiego ma być odebrana w lutym przyszłego roku. Ze względu na spadające zapotrzebowanie na gaz (za sprawą rosnącego wykorzystania biomasy i wyższych temperatur) firmy miały nadwyżkę surowca.
Firma Litgas, importer LNG, planuje sprzedaż 280 mln m3 dla tzw. regulowanych producentów energii i ciepła, a pozostałą część z 540 mln m3 importowanego z Norwegii gazu sprzedawać w kraju i na rynku międzynarodowym.
AB Klaipėdos Nafta ma określić minimalną ilość gazu niezbędną do utrzymania operacyjności terminalu, co jednocześnie determinowało będzie minimalną ilość gazu, sprzedawaną na rynku krajowym.
Tankowanie LNG
Zarząd AB Klaipėdos Nafta podjął decyzję w ubiegły piątek (20 listopada), by powołać spółkę córkę UAB SGD Logisitka w celu zarządzania bunkrowaniem statków LNG w porcie w Kłajpedzie i na Morzy Bałtyckim. UAB SGD Logisitka w całości będzie należała do operatora terminalu LNG. Kapitał nowej spółki wynosi 200 tys. euro, a na jej czele stanął Mantas Bartuška. Nowo powołana spółka ma utworzyć joint venture z niemieckim partnerem Bomin Linde LNG GmbH & Co. KG, która zleci budowę jednostki bunkrującej oraz transportującej LNG do innych terminali.
UAB SGD Logisitka ma obsługiwać klientów na Morzu Bałtyckim oraz budowanej obecnie stacji dystrybucyjnej w Kłajpedzie. W ramach joint venture ze spółką niemiecką ma obsługiwać także Morze Północne. Spółka ma zacząć oferować usługi w 2017 roku.
Redaktor naczelny Przeglądu Bałtyckiego. Absolwent Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się Estonią, regionem Morza Bałtyckiego oraz Europą Środkową i Wschodnią. Prowadzi również portal estoński Eesti.pl.