Litwini będą reeksportować LNG

|

AB Klaipėdos Nafta, operator terminalu LNG w Kłajpedzie, poinformowała w ubiegłym tygodniu o powołaniu spółki-córki, która będzie odpowiedzialna za bunkrowanie statków LNG. Wcześniej litewski parlament podjął decyzję o umożliwieniu reeksportu LNG.

We wtorek 17 listopada litewski parlament przyjął poprawkę umożliwiającą reeksport LNG sprowadzanego przez pływający terminal w porcie kłajpedzkim. Wcześniej prawo nakładało na  producentów energii i ciepła konieczność zakupu przynajmniej 540 mln m3 gazu z Kłajpedy. Miało to zapewnić funkcjonowanie terminalu LNG. Ilość ta odpowiada importowi z Norwegii. W październiku Litwini prowadzili rozmowy o dostawach LNG ze Stanów Zjednoczonych, co dodatkowo powiększy ilość gazu na litewskim rynku. Pierwsza dostawa amerykańskiego ma być odebrana w lutym przyszłego roku. Ze względu na spadające zapotrzebowanie na gaz (za sprawą rosnącego wykorzystania biomasy i wyższych temperatur) firmy miały nadwyżkę surowca.

Firma Litgas, importer LNG, planuje sprzedaż 280 mln m3 dla tzw. regulowanych producentów energii i ciepła, a pozostałą część z 540 mln m3 importowanego z Norwegii gazu sprzedawać w kraju i na rynku międzynarodowym.

AB Klaipėdos Nafta ma określić minimalną ilość gazu niezbędną do utrzymania operacyjności terminalu, co jednocześnie determinowało będzie minimalną ilość gazu, sprzedawaną na rynku krajowym.

Przeczytaj także:  LNG nad wschodnim Bałtykiem

Tankowanie LNG

Zarząd AB Klaipėdos Nafta podjął decyzję w ubiegły piątek (20 listopada), by powołać spółkę córkę UAB SGD Logisitka w celu zarządzania bunkrowaniem statków LNG w porcie w Kłajpedzie i na Morzy Bałtyckim. UAB SGD Logisitka w całości będzie należała do operatora terminalu LNG. Kapitał nowej spółki wynosi 200 tys. euro, a na jej czele stanął Mantas Bartuška. Nowo powołana spółka ma utworzyć joint venture z niemieckim partnerem Bomin Linde LNG GmbH & Co. KG, która zleci budowę jednostki bunkrującej oraz transportującej LNG do innych terminali.

UAB SGD Logisitka ma obsługiwać klientów na Morzu Bałtyckim oraz budowanej obecnie stacji dystrybucyjnej w Kłajpedzie. W ramach joint venture ze spółką niemiecką ma obsługiwać także Morze Północne. Spółka ma zacząć oferować usługi w 2017 roku.

Redaktor naczelny Przeglądu Bałtyckiego. Absolwent Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się Estonią, regionem Morza Bałtyckiego oraz Europą Środkową i Wschodnią. Prowadzi również portal estoński Eesti.pl.


NEWSLETTER

Zapisz się na newsletter i otrzymaj bezpłatną 30-dniową prenumeratę Przeglądu Bałtyckiego!