Filmy znad Bałtyku na 38. Warszawskim Festiwalu Filmowym

|

Wielkimi krokami zbliża się 38. Międzynarodowy Warszawski Festiwal Filmowy: w tym roku odbędzie się w dniach 14–23 października. Tegoroczne kina festiwalowe to Atlantic oraz, jak w latach ubiegłych, Multikino Złote Tarasy. Tradycyjnie seanse przeplatane będą spotkaniami i dyskusjami z ludźmi kina. W festiwalowym repertuarze znalazły się również najnowsze produkcje z państw regionu Morza Bałtyckiego.

W prezentowanych w tym roku produkcjach z krajów bałtyckich wybrzmiewa historyczny ton: powrót do lat 90., czasu wielkich przemian politycznych i entuzjazmu z odzyskanej wolności. Nie brak też psychologicznych dramatów rodzinnych, w których na pierwszy plan wysuwa się temat adopcji i relacji dziecko-rodzic. Warto przyjrzeć się także produkcjom ze Skandynawii, choć dziwi niewielka reprezentacja kina szwedzkiego. Dobrze zapowiada się duński dramat historyczny w reżyserii Billie’go Augusta. Oto nasze propozycje filmów znad Bałtyku:

Styczeń (Janvāris)

Łotwa/Litwa/Polska 2022, reż. Viesturs Kairišs

Premiera europejska

Styczeń 1991 roku w Łotwie zapamiętany jest jako „czas barykad”. 13 stycznia w Rydze odbyła się pokojowa demonstracja przeciwko wkroczeniu armii sowieckiej do Litwy i Łotwy już po tym, jak ogłosiły niepodległość w 1990 roku. Wznoszono barykady przed najważniejszymi budynkami publicznymi, by bronić ich przed atakiem OMON. W filmie Vistursa Kairišsa czas barykad oglądamy oczami Jazisa, początkującego operatora filmowego i jego dwójki przyjaciół. Udział w historycznym przewrocie diametralnie zmieni ich marzenia, ambicje i wewnętrzne rozterki. Urodzony w 1971 roku reżyser stworzył dzieło mocno autobiograficzne, uzupełnione o archiwalne zdjęcia dokumentalne. 15 października o godzinie 20:00 w klubie 35mm (drugie piętro Multikina) odbędzie się spotkanie z Viestursem Kairišsem.

Kalev (Kalev)

Estonia 2022, reż. Ove Musting

Premiera międzynarodowa

Historia oparta na prawdziwych wydarzeniach. Ten sportowy film opowiada o estońskiej drużynie koszykarskiej Kalev w obliczu politycznych wstrząsów w latach 90. Czy w przededniu odzyskania niepodległości estońska drużyna powinna wziąć udział w mistrzostwach Związku Radzieckiego? Reżyserski fabularny debiut Ovego Mustinga.

Pocałunek (Kysset)

Dania 2022, reż. Billie August

Premiera światowa

Dramat historyczny, luźno oparty na powieści Stefana Zweiga Niecierpliwość serca. Akcja zostaje przeniesiona do Danii, do roku 1913. Główny bohater, Anton, uczeń szkoły oficerskiej, zostaje zaproszony na bal do barona von Løvenskjold, gdzie poznaje córkę gospodarza, Edith, poruszającą się na wózku inwalidzkim. Anton, nie potrafiąc rozróżnić między miłością a litością, wikła się coraz bardziej w relację z Edith i rodzinne układy Løvenskjoldów. Duński reżyser Billie August zasłynął produkcją Pelle zdobywca, za którą otrzymał Złotą Palmę w Cannes (1988), Oscara i Złoty Glob za najlepszy obraz zagraniczny. Złotą Palmę otrzymał także za film Dobre chęci (1992), którego scenarzystą był Ingmar Bergman.

Siostry (Māsas)

Łotwa/Włochy 2022, reż. Linda Olte

Premiera światowa

Dramat psychologiczny o dwóch nastoletnich siostrach, mieszkających w łotewskim domu dziecka. Pewnego dnia pojawia się amerykańska rodzina, gotowa je zaadoptować. Młodsza z sióstr cieszy się na przeprowadzkę, ale starsza woli zostać w kraju i szukać kontaktu z biologiczną matką. Wedle prawa, rodzeństwo nie może zostać rozdzielone, siostry czeka więc trudna decyzja… Fabularny debiut reżyserski Lindy Olte.

Człowiek czasu (Aikamies)

Finlandia 2022, reż. Samppa Batal

Premiera światowa

Komediodramat sci-fi. Życie z pozoru zwyczajnego mężczyzny zmienia się, gdy spotyka kobietę, która wydaje mu się dziwnie znajoma. Czy ma to coś wspólnego z podróżami w czasie? Historia związku, który musi zmierzyć się z traumami z przeszłości, by zawalczyć o przyszłość.

Pamiętaj, żeby mrugnąć (Per arti)

Litwa 2022, reż. Austėja Urbaitė

Dramat psychologiczny o obsesji kontroli i potrzebie władzy nad najbliższymi. Francuska rodzina adoptuje dwójkę litewskich dzieci. Dzieciom towarzyszy studentka Gabrielė, która ma pomóc im w komunikacji i adaptacji do nowego otoczenia. Film dwujęzyczny, litewsko-francuski, w główne postacie wcieliły się Litwinka Dovilė Kundrotaitė oraz Francuzka Anne Azoulay. Fabularny debiut reżyserski Austėji Urbaitė. 16 października o 18:45 w Multikinie odbędzie się spotkanie z reżyserką i twórcami filmu, które poprowadzi Anna Jankowska.

Wojna czekoladowa (Chokoladekrigen)

Dania/Norwegia 2022, reż. Miki Mistrati

Dokument o wyzysku nieletnich przez koncerny produkujące kakao. Film śledzi starania Terry’ego Collingswortha, amerykańskiego prawnika, walczącego na rzecz zniesienia niewolnictwa i handlu ludźmi, zbierającego dowody przeciw nieuczciwym gigantom żywnościowym. Reżyser, Miki Mistrati, jest duńskim dziennikarzem. Wojna czekoladowa to jego trzeci film poświęcony nieetycznym praktykom przy pozyskiwaniu kakao. Film nominowany był do Cinema for Peace Awards.

***

W czasie Festiwalu warto zwrócić uwagę również na filmy krótkometrażowe, a wśród nich m.in. litewski dokument Rejs (Reisas) w reżyserii Rimantasa Oičenki, opowiadający o rybakach płynących na Atlantyk w 1975 roku, albo również litewski Znacznie lepiej (Daug geresnis) w reżyserii Skirmanty Jakaitė – animację dla dorosłych. Nadbałtyckie filmy krótkometrażowe pojawią się też w sekcjach animacji dla dzieci, m.in. fińska produkcja Lądowanie (Maihinnousu) w reżyserii Kaisy Penttilä czy Wielka obfitość (Iso ylimäärä) szwedzkiego reżysera Magnusa Fredrikssona – animacja nakręcona w języku mniejszości Meänkieli.

Pełny program oraz informacje o biletach na stronie Organizatora: wff.pl.

Bałtystka, tłumaczka literatury łotewskiej i litewskiej. Absolwentka Bałtystyki na Uniwersytecie Warszawskim oraz Podyplomowych Studiów Reklamy w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Członkini Stowarzyszenia Tłumaczy Literatury. Interesuje się kulturą i marketingiem, a szczególnie tym, co łączy oba te obszary. Prowadzi blog o literackiej stronie reklamy: www.smarzewska.com.


NEWSLETTER

Zapisz się na newsletter i otrzymaj bezpłatną 30-dniową prenumeratę Przeglądu Bałtyckiego!