Fokus na Finlandię na 59. Krakowskim Festiwalu Filmowym

|

Przygotowywana każdego roku, specjalna sekcja Krakowskiego Festiwalu Filmowego prezentująca najnowsze dokumenty, filmy krótkometrażowe i animowane wybranego kraju, tym razem poświęcona będzie Finlandii. Licznym pokazom będą towarzyszyły także wydarzenia specjalne i branżowe.

“Potęga śpiewu joik” (“Power of Yoik” reż. Paul Simma)

„To kolejny, po Szwecji, Estonii, Litwie, kraj basenu Morza Bałtyckiego, którego kinematografię chcemy przybliżyć widzom Krakowskiego Festiwalu Filmowego” – zapowiada Barbara Orlicz-Szczypuła, dyrektor biura programowego Krakowskiego Festiwalu Filmowego – “Kino fińskie nie jest wystarczająco znane w Polsce, a już na pewno nie kino dokumentalne, czy krótkometrażowe. A my w Krakowie lubimy odkrywać i pokazywać widzom to, czego nie zobaczą gdzie indziej. A jest co odkrywać! Podczas selekcji filmów do programu dowiedzieliśmy się, co interesuje tamtejszych twórców i dlaczego Finlandia wydaje się być krajem idealnym do życia. Ale czy naprawdę tak jest? Wybrane do przeglądu filmy pokazują zarówno pogmatwaną historię, jak i współczesne problemy, z którymi borykają się Finowie”.

Sekcję „Fokus na Finlandię” otworzy 28 maja 2019 roku dokument Bogowie z Molenbeek” (“Gods of Molenbeek”) w reżyserii Reetty Huhtnen. To wzruszająca i uniwersalna opowieść o poszukiwaniu odpowiedzi na najważniejsze pytania ukazana przygodami 6-letnich chłopców, Aatosa i Amine. W niesławnej dzielnicy Molenbeek w Brukseli słuchają pająków, odkrywają czarne dziury i kłócą się o to, kto dostanie latający dywan, który zabierze ich na ziemie przodków. Chociaż pochodzą z całkowicie różnych światów, łączy ich nie tylko wspólne podwórko, ale i wielka przyjaźń.

Fuck Off 2. Obrazki z Finlandii” (“Fuck off 2. Images from Finland”, reż. Jörn Donner)

Jednym z najbardziej charakterystycznych dokumentów tegorocznej sekcji jest Fuck Off 2. Obrazki z Finlandii” (“Fuck off 2. Images from Finland”, reż. Jörn Donner). To kontynuacja filmu z 1971 i próba ukazania ogromnych zmian, które miały miejsce w Finlandii w ciągu ostatniego półwiecza. W centrum tej subiektywnej i egocentrycznej opowieści jest sam twórca filmu, nestor fińskiej kinematografii, który poprzez liczne rozmowy z mieszkańcami próbuje sprawdzić czy w dzisiejszej Finlandii warto żyć, umierać i kochać.

Do korzeni kultury ludów północy Półwyspu Skandynawskiego prowadzi film “Potęga śpiewu joik” (“Power of Yoik” reż. Paul Simma). Wśród surowych krajobrazów do dzisiaj mieszkają hodowcy reniferów, kultywujący tradycje przedchrześcijańskie. Dzięki ich niezwykle silnemu poczuciu tożsamości, wyrażanemu także poprzez joikowanie – specyficzny rytmiczny śpiew, udaje się uchronić dziewicze tereny Laponii przed zagrożeniami masowej turystyki i postępującej industrializacji.

Hipnotyzer” (“The Hypnotist”, reż. Arthur Franck)

Dokument Hipnotyzer” (“The Hypnotist”) w reżyserii Arthura Francka ukazuje zawiłe i fascynujące losy najsłynniejszego fińskiego hipnotyzera Olaviego Hakasalo, a.k.a Ollivera Hawka, który w 1980 roku po dziesiątkach lat sukcesów zostaje oskarżony o oszustwo. Ekscentryczny celebryta swoich czasów, dzięki licznym materiałom archiwalnym, nagraniom oraz opowieściom samego bohatera, przedstawiony zostaje na tle zachodzących przemian politycznych i społecznych, których staje się częścią.

O innym, niezwykłym fińskim bohaterze opowiada film Wspomnienia ze Wschodu” (“Eastern Memories” reż. Niklas Kulstromm, Martti Kaartinen). Gustaf John Ramstedt, wybitny lingwista, dyplomata i podróżnik z przełomu XIX i XX wieku snuje historię swoich niesamowitych zawodowych podróży i naukowych odkryć zilustrowaną współczesnymi, zapierającymi dech w piersiach obrazami Mongolii, Chin, Japonii i Korei Południowej.

Wspomnienia ze Wschodu” (“Eastern Memories” reż. Niklas Kulstromm, Martti Kaartinen)

Magiczne życie V” (“The Magic Life of V” reż. Tonislav Hristov) ponownie przenosi nas do Finlandii, gdzie poznajemy zmagania tytułowej, młodej kobiety V, z traumami z dzieciństwa. Próbuje różnych metod, by stać się niezależną i pomóc swojemu niepełnosprawnemu umysłowo bratu. Wchodzi w świat fabularnych LARPów, by mierzyć się z własną przeszłością, ale też uciekać od zgiełku prawdziwego życia i problemów.

W sekcji „Fokus na Finlandię” zaprezentowanych zostanie 6 pełnometrażowych dokumentów. Ponadto, odbędzie się pokaz filmów krótkometrażowych zrealizowany przy współudziale zaprzyjaźnionego z Krakowskim Festiwalem Filmowym Tampere Short Film Festival, a w cyklu Noc Etiud zobaczymy fińskie etiudy studenckie wybrane przez festiwal DocPoint – Helsinki Documentary Film Festival. W sekcji „Kids&Youth. Kino dla młodych” również nie zabraknie filmów z Finlandii. Przedstawiciele branży filmowej Finlandii i Polski spotkają się także na wspólnej konferencji oraz wielu wydarzeniach specjalnych.

Partnerami sekcji „Fokus na Finlandię” są Fiński Instytut Filmowy, Tampere Short Film Festival oraz DocPoint Helsinki Documentary Film Festival.

Pokazy odbywają się w różnych kinach i w różnych godzinach. Pełna informacja na stronie festiwalu.

59. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 26 maja – 2 czerwca 2019 roku

Avatar photo

Przegląd Bałtycki powstał w styczniu 2015 r. Serwis dostarcza informacji nt. państw regionu Morza Bałtyckiego.


NEWSLETTER

Zapisz się na newsletter i otrzymaj bezpłatną 30-dniową prenumeratę Przeglądu Bałtyckiego!